tesla1

Tesla byłby dumny…

Wcześniej czy później wiadomo było, że samochody które dzisiaj tankujemy na stacjach paliw, w pewnym momencie będziemy „tankować” w garażu, podłączając je pod gniazdko. Ryk silnika i wkręcania się na obroty zostaną zastąpione szumem opon i wiatru opływającego karoserię. Lecz czy jest się czego obawiać?

Dotychczas firmy produkujące auta napędzane prądem, robiły to jakby od niechcenia, pokazując że taka będzie przyszłość oraz że potrafią to zrobić. Zazwyczaj były to auta przeznaczone dla mieszkańców metropolii, ale i tak problem tkwił w zasięgu takich samochodów (około 50-80 km) i będąc szczerym, w ich wyglądzie.

BMW-i3-London-reveal-2
Grabie sobie u fanów Bawarskiej marki :D

 

Humor poprawia Tesla Motors, założona w 2003 przez Elona Muska (człowiek na osobny artykuł), która od początku skupiała się na rozwoju nad pojazdami o „innym” napędzie. Działali szybko, bo już w 2003 roku, przy współpracy z Lotusem, wypuścili na rynek model o nazwie Tesla Roadster, w pełni zasilany prądem, robiący „setkę” w poniżej 4 sekundy, o zasięgu wg producenta 354 km!. Już było nieźle, lecz Elon i jego inżynierowie nie spoczywali na laurach i w 2012 roku zaczęli produkcję kolejnego auta elektrycznego (na którym skupię resztę artykułu), tym razem o tajemniczej nazwie – Model S.

tesla2
Tesla Roadster

Jak określa go firma? Pierwszy masowo produkowany elektryczny sedan klasy Premium. Ale chwila, co jest w nim takiego „Premium”?. Tutaj zarzucę kilka danych technicznych dla najmocniejszej wersji silnikowej (S85d). Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 3,2 s, prędkość maksymalna 250km/h, zasięg ok. 450 km i moc maksymalna, uwaga – 691KM, w rodzinnym sedanie…

Oczywiście mógłbym napisać też o niesamowitym wykonaniu wnętrza, ale tego nie zrobię, no może poza jedną rzeczą. Do obsługi praktycznie całego samochodu służy 17 calowy tablet zamontowany na środkowej konsoli. Na desce rozdzielczej są tylko dwa przyciski – świateł awaryjnych i otwierający schowek na rękawiczki.

tesla6

Niesamowite rzeczy dzieją się natomiast pod podłogą tego potwora. Aby obniżyć środek ciężkości i poprawić prowadzenie, baterie zamontowane są właśnie w podłodze. Do rozpędzania tego ponad 2 tonowego pojazdu służy silnik wielkości arbuza, napędzający tylną oś. Piękno silników elektrycznych polega na tym, że moment obrotowy nie jest zależny od ilości obrotów na minutę (dla niezaznajomionych z fizyką – moment obrotowy, czyli krótko mówiąc siła jaką generuje silnik), co oznacza że przyspieszenie jest bardzo jednostajne. Niestety muszę przejść do minusów tego auta ;-;. Mimo dość sporego zasięgu jak na „elektryka”, każdą dalszą trasę trzeba bardzo mądrze zaplanować. Trasa z Warszawy do Poznania mogłaby się dla nas skończyć gdzieś na przedmieściach lub w centrum, lecz nie jest to wina Tesli, tylko słabo rozwiniętej infrastruktury i punktów ładowania takich pojazdów. W zależności od źródła, uzupełnienie baterii może potrwać od 40 minut (stacje szybkiego ładowania), do nawet 8 godzin (zwykłe gniazdko).

tesla4
Mniej więcej tak wygląda system napędzający

Tesla Model S jest wyposażona także w tzw. Autonomous System. Co to znaczy? Auto korzystając z radarów, sensorów, asystentów i czujników zamontowanych z przodu, z tyłu jak i po bokach potrafi dosłownie samo jechać. Wygląda to niesamowicie – dla chętnych filmik z brytyjskiej autostrady.

Oczywiście żaden system nie zastąpi ludzkiej inteligencji, więc nie wypada zasypiać korzystając z tej możliwości :)

Zapomniałem dodać chyba jednego z większych plusów tego autka, w sumie to dwóch plusów. Po pierwsze dzięki temu, że nie mamy silnika pod „maską”, posiadamy dwa bagażniki – jeden z przodu, drugi z tyłu. Po drugie, auto (przynajmniej dla mnie) prezentuje się bardzo elegancko i jest po prostu ładne. Gdybym nie wiedział, że takie istnieje, nigdy nie pomyślałbym że jest na prąd.

Summa sumarum, auto niesamowite, posiadające jak każde swoje zalety i wady, ale jeżeli w tym kierunku ma iść rozwój tej dziedziny motoryzacji, to jestem absolutnie na tak.

tesla5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.